زخم های بعد از جراحی

زخم جراحی برشی است که در طی عمل بر روی پوست شما ایجاد می شود. معمولاً بعد از اتمام عمل جراحی، لبه های بریده شده را بهم می رسانند و آنها را با بخیه، منگنه یا چسب ایمن می کنند. به این روش بستن اولیه زخم گفته می شود.

با این حال ، گاهی اوقات، جراح شما تصمیم می گیرد که بهتر است زخم را باز بگذارد تا به خودی خود بهبود یابد. ممکن است اگر زخم شما آلوده باشد، یا اگر لبه ها به راحتی جمع نشوند، پزشک این کار را انجام دهد. این روش ترمیم ثانویه زخم گفته می شود. به عنوان مثال ممکن است زخم باقی مانده پس از تمیز کردن عفونت یا آبسه تخلیه شود. اگر از این نوع زخم برخوردار باشید، جراح شما به شما می گوید چگونه از آن مراقبت کنید.

بعد از عمل جراحی، بایستی از محل بریدگی آن مراقبت نمایید تا بهبود پیدا کند. مراقبت دقیق و صحیح از زخم جراحی، اثر بجامانده از آن (اسکار)، درد و ناراحتی آن و خطر بروز مشکلاتی مانند عفونت زخم را کم می کند.

کارهایی که نباید بعد از جراحی انجام دهید

• محل زخم جراحی را نخارانید و نمالید.
  • نوار چسب روی محل جراحی را تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده، برندارید.
  • کرمی روی محل جراحی نمالید و پودری روی آن نریزید.
  • محل زخم جراحی را جلوی نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • حمام نروید، مگر اینکه محل زخم جراحی را خشک نگه دارید. طی این مدت می توانید با یک لیف مرطوب، بدن خود (به جز محل جراحی) را پاک کنید.
    اگر پزشک اجازه داد که حمام بروید، قبل از استحمام، روی محل پانسمان جراحی خود را با یک کیسه نایلونی بپوشانید تا آب به این قسمت نخورد و خشک بماند.
  • به محل زخم جراحی، الکل، آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) و بتادین نزنید، زیرا باعث آسیب بافت و تاخیر در بهبودی زخم می شود

نشانه های عفونت محل جراحی

اگر علائم زیر را در محل برش جراحی خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

• ترشحات زرد یا سبز رنگ که زیاد می شوند.
  • تغییر بوی ترشحات محل جراحی
  • تغییر اندازه برش جراحی
  •  قرمزی یا سفت شدن اطراف برش جراحی
  • احساس داغ بودن محل برش جراحی موقع دست زدن به آن
  •  تب
  • افزایش درد و یا درد غیر عادی
  • خونریزی زیاد که پانسمان را خیس کند.