لیزر درمانی

laser مخفف جمله Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation به معنی تقویت نور با استفاده از انتشار تابش برانگیخته شده می باشد.

در واقع لیزر همان نور تقویت شده است که در طول موج های مختلف اثرات درمانی متفاوتی دارد.

امروزه لیزر در پزشکی کاربرد های وسیعی دارد، از درمان بیماری های شبکیه چشم تا بر طرف کردن ضایعات پوستی

متخصصین با کمک لیزر درمانی جای زخم یا سوختگی ،درد و خارش ناشی از آن ها را کم می کنند. این روش منجر به رشد سلول های سالم پوستی می شود.

برای درمان انواع جای زخم و سوختگی، از جمله: زخم های ناشی از عمل جراحی، جای جوش و سوختگی در سوانح، می توان از روش لیزر درمانی استفاده کرد.

در این روش، لیزر در لایه بیرونی پوست نفوذ می کند و تولید سلول های جدید و سالم پوستی را تحریک می کند و سلول های قدیمی و آسیب دیده را از بین می برد.

شکل گیری بافت های زخم در حقیقت یک پاسخ طبیعی بدن به آسیب های وارد شده است. جای زخم بی خطر است و مشکل پزشکی ندارد؛ اما در مواردی که باعث ناراحتی و درد در فرد می شود، با چندین روش می توان ظاهر آن را بهبود بخشید

امروزه از نوعی لیزر بنام لیزر های کم توان (low level laser ) در درمان زخم های مزمن مثل زخم پای دیابتی ، زخم بستر و همچنین زخم های التهابی دهان (oral mucositis ) استفاده می شود.

همچنین درشرایط پزشکی زیر می توان از لیزر کم توان برای درمان استفاده شود:

• زخم های مزمن
  • زخم های حاد
  • زخم جراحی
  • درد مزمن مفصلی (همانطور که در آرتروز، استئوآرتریت و اختلالات مزمن مفصلی دیده می شود)
  • درد مزمن پایین کمر یا گردن

از آنجا که لیزر کوچک است، قادر به تاثیر روی مناطقی از بدن است که دیگر درمان ها ممکن است قادر به رسیدن به آن نباشند. علاوه بر این درمان لیزر کم توان درمانی بدون درد و غیر تهاجمی در نظر گرفته می شود، در حالی که درمان های دیگر ممکن است شامل درد باشند. شاید مهمتر از همه این موضوع باشد که لیزر کم توان امکان دسترسی به زخم یا یک ناحیه دردناک را بدون آسیب رساندن به هر یک از بافت های اطراف فراهم می کند.