( درمان زخم با استفاده از فشار منفی Negative Pressure Wound Therapy  )

درمان زخم به روش وکیوم تراپی می تواند یک شرایط مطلوب برای درمان زخم ایجاد کند. برای تسریع در خارج سازی سلول ها و بافت های ناسالم و ترشحات بستر زخم و همچنین به منظور کاهش ادم مزاحم نسوج اطراف و محافظت از زخم در برابر میکروب ها و بهتر شدن خونرسانی بافت و در مجموع تحریک روند بهبود زخم از این روش نوین استفاده می شود.

اعمال فشار منفی در محل زخم، می تواند منجر به بهبود زخم، بسته شدن زخم و قطع ترشحات از زخم که موجب اختلال در موفقیت درمان شده اند، شود.  پانسمان های فوم به کار رفته در روش درمانی وکیوم تراپی ( NPWT ) به گونه ای موثر سبب توزیع فشار برابر در سطح زخم می شود و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهند. به همین دلیل استفاده پانسمان فوم به همراه وکیوم تراپی توصیه می شود.

مزایای درمان زخم با فشار منفی

با ایجاد یک شرایط فشار منفی کنترل شده توسط متخصص زخم، این روش درمانی هنگامی که با ترکیب پانسمان فوم به کار می رود، می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

• موجب تسریع درمان زخم می شود
  • موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی می شود
  • تعداد دفعات تعویض پانسمان زخم را کاهش می دهد
  • جریان خون را به ناحیه زخم افزایش می دهد، در حالی که همزمان ترشحات اضافی زخم را بیرون می کشد.

وکیوم تراپی چگونه عمل می کند؟

این درمان شامل پانسمان ویژه، لوله، یک دستگاه وکیوم (فشار منفی) و محفظه ای برای جمع آوری مایعات است.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شما لایه هایی از پانسمان فوم را به شکل زخم در می آورند. سپس پانسمان با یک فیلم مهر و موم می شود.

این فیلم سوراخی دارد که از طریق آن یک لوله به محل زخم متصل می شود. سمت دیگر این لوله به پمپ وکیوم و محفظه جمع آوری مایع متصل می شود. پمپ وکیوم را می توان به صورتی تنظیم کرد که به طور دائم و یا متناوب فعال شود.

پمپ وکیوم با ایجاد فشار منفی، مایع و عفونت را از زخم می کشد. این امر به نزدیک شدن لبه های زخم کمک می نماید. همچنین با ترویج رشد بافت های جدید، وکیوم تراپی به بهبود زخم کمک می کند. در صورت نیاز، می توان از آنتی بیوتیک ها و نمک بر روی زخم استفاده کرد.

مراحل وکیوم تراپی

• تمیز کردن زخم توسط پزشک.
  • برش پانسمان فوم به اندازه زخم و قرار دادن پانسمان روی زخم.
  • قرار دادن پانسمان ثانویه پلی یورتان روی فوم.
  • ثابت کردن پانسمان با نوار چسب.
  • وصل کردن تیوب پمپ وکیوم به پانسمان و روشن کردن دستگاه.
  • بیماران ممکن است درجات مختلفی از درد را در حین درمان تجربه کنند.
  • در صورتی که درد قابل تحمل نباشد میتوان از انواع مسکن استفاده نمود.

روش درمان

• ابتدا پانسمان فوم با قیچی به اندازه تقریبی زخم بریده شده و  توسط درمانگر زخم به آرامی بر روی زخم قرار داده می شود.
  • لوله ی دستگاه وکیوم بر روی فوم قرار می گیرد.
  • پانسمان فوم، همراه با چند سانتی متر از لوله دستگاه و منطقه اطراف زخم با فیلم شفاف پلی اورتان پوشده می شود.
  • انتهای لوله به دستگاه وکیوم وصل می شود تا فشار منفی مورد نیاز را که برنامه ریزی شده است را تولید کند.
  • زمانی که دستگاه وکیوم روشن می شود، هوا از پانسمان فوم خارج می شود.
  • مایع یا اگزودای زخم به وسیله پانسمان فوم جذب می شود و به محفظه ی یکبار مصرف دستگاه وکیوم منتقل می شود.

پانسمان زخم فشار منفی باید هر ۴۸ ساعت یکبار تعویض شود. در صورت وجود عفونت هر ۲۴ ساعت، تعویض انجام می شود. اگر زخم چرکی نشود ممکن است نیاز شما به پانسمان زخم، طولانی مدت نباشد. بسته به نوع زخم ممکن است درمان زخم به روش فشار منفی، برای ۲ تا ۶ هفته مورد نیاز باشد.